Toon als adviseur aan dat je toegevoegde waarde levert

0

Onlangs las ik dat – zelfs als sparen door een negatieve rente geld kost – 1 op de 10 spaarders zijn geld gewoon op een spaarrekening laat staan.

Dit was de conclusie uit onderzoek van de AFM. De meeste deelnemers aan het onderzoek (34%) zeggen hun spaargeld ‘fysiek’ te gaan bewaren als de rente negatief wordt. In een kluis of zelfs in de oude sok. Eén ding is zeker: dat geld levert zeker geen rendement op. Daarnaast loop je ook nog eens het risico je spaargeld door een inbraak of brand kwijt te raken. Dat scrhijft Theo Krins, Manager Vermogensadvies Scildon

Op dit moment staat in ons land maar liefst 340 miljard euro op spaarrekeningen. Dat is wéér meer dan een jaar geleden. Het is wel duidelijk dat er niet gespaard wordt om rijk te worden, want dat is met de huidige rentevergoeding gewoon niet mogelijk. Veel consumenten sparen omdat ze een buffer willen hebben, bijvoorbeeld voor het aankopen van een koelkast of auto, of voor een verre reis. Hoewel het aanleggen van een buffer verstandig is, lijken we daarin toch wat door te schieten. Enerzijds geven consumenten aan dat ze gemiddeld drie maandsalarissen als buffer achter de hand willen houden, anderzijds blijkt dat er gemiddeld 28.000 euro op een spaarrekening staat. Dat is voor de meeste Nederlanders toch heel wat meer dan drie maandsalarissen! Verder is het opvallend dat veel consumenten niet alleen voor aankopen sparen, maar ook voor de lange termijn. Met name voor pensioen of studie van de kinderen.

Doelstellingen

Consumenten vinden het gevoel direct bij hun geld te kunnen komen kennelijk belangrijker dan het rendement. Dat met beleggen naar verwachting een (veel) beter rendement kan worden gemaakt, weegt voor velen niet op tegen de kans op een mogelijk verlies. De uitdaging voor de financieel adviseur is om via inzicht en overzicht de consument te laten inzien dat beleggen vaak de enige oplossing is om de gewenste financiële doelstellingen te kunnen halen. Belangrijk is dat de financieel adviseur concreet in beeld brengt wat de financiële doelen van de consument zijn. En welk rendement nodig is om die te kunnen behalen. Veel consumenten zullen op basis daarvan wel degelijk bereid zijn om enige vorm van risico te accepteren. Zeker als er eenvoudige en transparante oplossingen worden aangeboden. Hier ligt een concrete kans voor de financieel adviseurs: baseer je advies op concrete doelstellingen van de consument en adviseer eenvoudige oplossingen.

Toegevoegde waarde

Maak een oplossing niet complex en bewerkelijk. Profielfondsen en lifecycle-fondsen zijn prima oplossingen voor een grote groep consumenten. Kenmerkend voor deze fondsen is dat zij gemanaged worden op basis van risicobeheersing. Dat ontzorgt niet alleen de consument, maar ook de financieel adviseur. Ga als adviseur dus niet mee met de mogelijke angst of terughoudendheid van de consument. Maar geef inzicht. Door samen met je klant keuzes te maken op basis van inzicht, in plaats van angst. Toon als adviseur aan dat je toegevoegde waarde levert. En dat is nu net wat de consument graag wil.

Deel dit artikel

Over de auteur

de redactie

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website en nieuwsbrief van The Asset. Het team brengt met name nieuws en visies die interessant zijn voor beleggingsprofessionals.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten