Nitesh Shah (ETFS): ‘Kansen voor Nikkel’

0

Industriële metalen hebben zich sinds 2016 geleidelijk hersteld, na vijf opeenvolgende jaren van achteruitgang tussen 2011 en september 2015. Nikkel is het verst verwijderd van de prijzen in 2011, ondanks een stijging met 77% ten opzichte van de lage prijzen in 2016. Nitesh Shah, Commodities Strategist bij ETF Securities meent dat er voor nikkel verder potentieel is om koerswinsten te boeken te midden van structurele veranderingen in vraag en aanbod.

1. Aanhoudend aanbodtekort

Het aanbod van mijnen kon de vraag in de afgelopen jaren niet bijbenen omdat de mijnbouwers hun investeringen tijdens de periode van lage prijzen hebben teruggeschroefd. Volgens de International Nickel Study Group van de VN zal de primaire nikkelproductie in 2018 148.000 ton (8,7% van de vraag) lager uitvallen dan het primaire nikkelverbruik.

2. Staalproductie groeit naar verwachting

Volgens het International Stainless Steel Forum is de staalproductie in 2017 met ongeveer 5% gestegen en zal deze volgens de prognoses in 2018 met ongeveer hetzelfde tempo toenemen. De staalproductie is goed voor het leeuwendeel van het nikkelverbruik (67%).

3. China’s focus op milieu doet vraag naar hoogwaardig nikkel toenemen

Als gevolg van China’s focus op betere milieuresultaten zou het land een verschuiving kunnen maken van laagwaardige ferronikkel, voornamelijk geproduceerd in China (voor binnenlands gebruik), naar nikkelproducten van hogere kwaliteit. Die verschuiving zal het aanbod van hogere kwaliteit nikkelerts verkrappen. De chinese vraag naar nikkel wereldwijd zal waarschijnlijk toenemen.

4 .Mijnen in de Filippijnen zijn nog steeds gesloten

De sluiting van een groot aantal Filippijnse mijnen als gevolg van milieuovertredingen zal het aanbod blijven beperken. De Filippijnen was de grootste producent van nikkelerts in 2016.

5. Groei elektrische voertuigen verhoogt vraag naar nikkel voor batterijen

De vraag naar elektrische voertuigen zal aanzienlijk toenemen. Het IEA voorspelt dat er tegen 2025 40 à 70 miljoen elektrische voertuigen zullen zijn. De structurele verschuiving naar een groter gebruik van elektrische auto’s in combinatie met een hogere weging van nikkel in de Li-ion batterij lijkt waarschijnlijk een impuls te geven aan de vraag naar nikkel in het komende decennium.

Deel dit artikel

Over de auteur

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China voor zowel The Asset als Cash.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten