Matthew Williams (SLI): 2 kansrijke toeleveranciers elektrische auto’s

0

De opkomst van de elektrische auto zorgt voor een grote verandering in de auto-industrie en vormt een bedreiging voor traditionele autoproducenten.

De traditionele autoproducenten worden geremd door hoge vaste kosten en een magere kasstroom. Een transitie naar elektrische voertuigen verloopt voor hen veel moeizamer dan bij innovator Tesla Motors die het traditionele business model op z’n kop heeft gezet en een product heeft neergezet dat een uitstekende rijervaring biedt. Het succes van Tesla spoort andere autoproducenten aan – met name in China – om eenzelfde benadering te kiezen, schrijft Matthew Williams, Investment Director bij Standard Life Investments.

Elektrisch is superieur

De elektrische auto veroorzaakt een ontwrichting van de auto-industrie en zorgt voor kansen voor ondernemers die hierin een rol weten te spelen. Een elektrische auto biedt superieure prestaties en veiligheidsvoorzieningen. Als nadeel van een elektrische auto wordt de beperkte actieradius gezien. Het netwerk aan laadstations breidt echter snel uit en betere accu’s zorgen voor een grotere actieradius.

De grootste hindernis voor een massale overstap naar elektrisch rijden is nu nog de hoge prijs van een elektrische auto die vooral door de accu wordt veroorzaakt. Maar dankzij voortschrijdende technologische ontwikkeling daalt de prijs van accu’s gestaag. Eind 2016 bedroeg de prijs per kilowattuur nog 300 US dollar, eind 2017 is dat naar verwachting gedaald naar 200 US dollar, om eind 2020 nog maar rond de 100 US dollar te kosten. Daarbij zit Williams fors lager dan de consensus in de markt.

En na 2020 ook nog goedkoper

Rond 2020 zal een elektrische auto even duur kunnen zijn als een traditionele auto. Na 2020 zal het voordeel omslaan naar elektrische auto’s, die daarnaast ook nog goedkoper zijn in brandstofverbruik en reparatie- en onderhoudskosten omdat ze 90% minder bewegende onderdelen bevatten. Daarmee vervalt ook de noodzaak voor een uitgebreid reparatienetwerk. Daarnaast zorgt de verandering in het aankoopgedrag van consumenten, die zich vaker eerst via internet oriënteren in plaats van autodealers bezoeken, voor een kleinere sales footprint. Dit verlaagt de distributiekosten voor producenten van elektrische auto’s aanzienlijk, maar voor de gevestigde autofabrikanten zal het moeilijk worden om zich aan te passen aan het veranderende consumentengedrag.

Zoek de winnaars onder toeleveranciers

Naast de producenten van elektrische auto’s ontstaat een nieuwe keten van toeleveranciers, die zullen profiteren van de transformatie die zal plaatsvinden. Williams wijst concreet op het Chinese Minth, dat gespecialiseerd is in lichtgewicht materialen die bijzonder geschikt zijn voor elektrische voertuigen waar overgewicht het bereik en de levensduur van de batterijen belemmert. Ook het Australische Syrah Resources vindt hij interessant, omdat het de enige end-to-end leverancier ter wereld van high grade coated spherical grafiet is, dat in lithium-ion batterijen wordt gebruikt en door zijn vorm de prestaties van de accu verbetert. Grafiet is daarmee van groot belang voor de betaalbaarheid van elektrische auto’s en de adoptie van de technologie.

Deel dit artikel

Over de auteur

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China voor zowel The Asset als Cash.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten