Kansen voor beleggers: vliegtuigen leasen

0

De financiering van nieuwe vliegtuigen zal de komende jaren aan populariteit winnen bij (institutionele) beleggers, verwacht vermogensbeheerder Newton, een boutique van BNY Mellon.

Door nieuwe kapitaaleisen zien banken zich genoodzaakt om de kredietverlening aan de luchtvaartindustrie te beperken, aldus portfoliomanager Paul Flood. Beleggers kunnen in dit gat springen met de financiering van leasemaatschappijen en speciale beleggingsvehikels.

Kansen voor beleggers: Vliegtuigen leasen

Luchtvaartmaatschappijen kiezen in toenemende mate voor het leasen van vliegtuigen. Ze kunnen op die manier de capaciteit sneller aanpassen aan de vraag en hoeven minder te investeren. Voor beleggers hebben de middellange en lange leasecontracten het voordeel dat ze relatief stabiele en betrouwbare cashflows genereren, aldus Flood, waarmee ze aantrekkelijk zijn voor pensioenfondsen, verzekeringsmaatschappijen en staatsfondsen. Volgens de fondsmanager helpt het ook de diversificatie in de totale portefeuille te verbeteren, aangezien de correlatie met andere beleggingscategorieën relatief laag is.

Wel moeten beleggers goed opletten welke leasecontracten ze financieren, benadrukt Flood. Newton belegt in gesloten fondsen, waarbij de luchtvaartmaatschappijen die via zo’n fonds een vliegtuig leasen het toestel na afloop in een ‘zo goed als nieuw’-conditie moeten inleveren. Flood: ‘Het goede aan de luchtvaartindustrie is dat de contracten dichtgetimmerd zijn en volledig verzekerd. Omdat de luchtvaartindustrie zo gereguleerd is vinden voortdurend controles plaats.’

In tegenstelling tot de houders van aandelen in luchtvaartmaatschappijen, worden beleggers in luchtvaartleasing niet blootgesteld aan tariefdalingen of lage bezettingsgraden. Wel is de financiële gezondheid van de maatschappij waaraan de vliegtuigen worden geleased cruciaal: in geval van een faillissement moeten de vrijkomende toestellen opnieuw op de markt worden gezet – waarschijnlijk tegen minder gunstige voorwaarden.

De groei van luchtvaart in vooral Azië en Latijns-Amerika zorgt volgens Flood echter voor een stevig fundament onder de leasesector, naast relatief lage olieprijzen (waardoor de levensduur van minder zuinige vliegtuigen wordt verlengd), liberalisering en de opkomst van de grotere toestellen.

Deel dit artikel

Over de auteur

Eddy Schekman

Eddy Schekman woont en werkt vanuit China voor zowel The Asset als Cash.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten