Artificiële intelligentie: de drijfveer achter de nieuwe automatisering

0

De sector voor robotica en automatisering groeit exponentieel en een belangrijke drijfveer is het groeiende gebruik van artificiële intelligentie (AI). De snelle technologische vooruitgang op het gebied van AI stuwt de automatisering, die al verschillende jaren aan de gang is, naar een ongezien niveau van autonomie en productiviteit.

AI: de drijfveer achter de nieuwe automatiseringDe capaciteit om te denken, leren en handelen als mensen heeft het mogelijk gemaakt om AI in allerlei sectoren, diensten en consumptieproducten toe te passen, met als bekendste voorbeelden Alexa van Amazon, Pepper de menselijke robot en Watson, het cognitieve systeem van IBM.

2016 was het jaar van de bewustwording van AI, waarin de consument kennismaakte met de toepassing van AI in massaproducten, terwijl 2017 een AI-tijdperk inluidt dat misschien beter als het ‘tijdperk van de autonomie’ omschreven kan worden.

AI-systemen zijn zich al aan het aanpassen aan individuele behoeften, persoonlijkheden en doelstellingen, terwijl bedrijven proberen in te spelen op de vraag naar de verwerking van slimme producten en diensten in hun smartphones, huishoudtoestellen en op de werkvloer.

Door de evolutie van de digitale mogelijkheden worden steeds meer gegevens digitaal aangemaakt en opgeslagen, waardoor AI-systemen zich op natuurlijke wijze kunnen aanpassen aan onze behoeften. Tegen 2020 zullen er naar schatting 200 miljard verbonden toestellen in gebruik zijn.

Zoals professor Raffaello D’Andrea, lid van de Adviesraad van Robo Global onlangs verklaarde: “Artificiële intelligentie zal, in combinatie met het internet der dingen, een aanzienlijke, om niet te zeggen disruptieve impact hebben op de wereldwijde sector voor robotica en automatisering. De massa-gegevens die aangemaakt wordt door de alomtegenwoordige sensoren en de gesuperviseerde zelflerende algoritmes die op deze gegevens toegepast kunnen worden, zullen nieuwe mogelijkheden creëren, zoals just in time preventief onderhoud en aanpassing en bijsturing op grote schaal. In de iets verdere toekomst zal het gebruik van niet-gesuperviseerde zelflerende algoritmes totaal nieuwe paradigma’s voor het gebruik van autonome systemen creëren, zoals gezamenlijk online leren.”

Aanhoudende trend

Het gebruik van AI groeit duidelijk snel en deze trend zal ook de komende jaren aanhouden. Volgens een rapport uit 2016 van CB Insights is het bedrag dat in AI gefinancierd wordt, pijlsnel omhooggeschoten van 282 miljoen USD in 2011 tot 6 miljard USD in 2015. AI wordt toegepast in allerlei sectoren, van industriële automatisering met behulp van robots tot e-commerce, gezondheidszorg, cyberbeveiliging en logistiek. Dit blijkt ook duidelijk uit de meer dan 600 startups in AI die CB Insights in 2016 telde.

“Binnen enkele jaren zal elke belangrijke beslissing – persoonlijk of zakelijk – genomen worden met behulp van AI en cognitieve technologieën”, zei Ginni Rometty, voorzitter, president en CEO van IBM in een verklaring.

“Wij zijn er rotsvast van overtuigd dat AI de wereld drastisch zal verbeteren”

De rol van door AI aangestuurde technologie is om eenvoudige en repetitieve taken te automatiseren en zou wel eens dit aspect kunnen zijn, samen met robotica, dat voor een grote toename van de wereldwijde groei zal zorgen. Al sinds de industriële revolutie staat de maatschappij sceptisch tegenover elke nieuwe vorm van technologische vooruitgang. Wij zijn er echter rotsvast van overtuigd dat AI de wereld drastisch zal verbeteren.

Deze megatrend is nog te jong om al duidelijk te zeggen welke bedrijven de uiteindelijke winnaars zullen zijn. Daarom denken we dat een passieve indexbelegging, met een brede selectie van bedrijven waarvan de kernactiviteit bestaat uit AI en automatisering, de beste manier is om in te spelen op de verwachte groei van dit echt wereldomspannend ecosysteem.

Aangezien Robo Global zich uitsluitend focust op robotica en automatisering, met een topteam van experts in de materie, kunnen wij de belegger helpen om inzicht te krijgen en te beleggen in deze megatrend.

Voorbeeld van AI

Salesforce.com onthulde onlangs zijn AI-technologie, Einstein genaamd, en creëerde in samenwerking met Coca-Cola een toepassing om de hoeveelheid en soorten colaflesjes te herkennen, te identificeren en te tellen in elke lade van de koelvitrine, door gewoon een foto te nemen van de koelkast met een smartphone.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie The Asset

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website en nieuwsbrief van The Asset. Het team brengt met name nieuws en visies die interessant zijn voor beleggingsprofessionals.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten