AFM: ‘Zoek de Uberfactor in jezelf’

0

De technologische ontwikkelingen in de financiële sector bieden veel kansen. Merel van Vroonhoven, bestuursvoorzitter bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM), riep op HypoVak financial professionals dan ook op te zoeken naar hun ‘Uberfactor’. Tegelijkertijd ziet ze bedreigingen opdoemen.

AFM: ‘Zoek de Uberfactor in jezelf’De hypotheekvakbeurs HypoVak voor financiële dienstverleners stond dit jaar in het teken van technologische vernieuwingen in de hypotheeksector. “Het gaat daarbij uiteindelijk niet om alleen geweldige vernieuwende technologie, maar technologie die is toegesneden op de wens van de consument”, hield Van Vroonhoven haar gehoor voor. “En korter gezegd, de klánt bepaalt het succes van innovatie. Ik daag u uit om op zoek te gaan naar de Uberfactor in uw nieuwe dienstverlening.” Met die uitspraak refereerde de bestuursvoorzitter aan de online taxiedienst Uber die een revolutie ontketende in de taxibranche.

Wat betekenen de nieuwe ontwikkelingen, zoals online hypotheekadvies en execution only, nu voor de consument, vroeg Van Vroonhoven zich af. “Ik denk dan allereerst aan gemak, bijvoorbeeld omdat er een nieuwe handige app komt, die beter inzicht geeft in de financiële situatie. Een ander, niet onbelangrijk aspect, zijn de tarieven voor hypotheekadvies. Die zullen lager worden omdat het hypotheekproces sneller en makkelijker tot stand komt.” Uiteraard geldt die innovatie ook voor andere vormen van financiële dienstverlening.

Maar Van Vroonhoven ziet ook nadelen aan ontwikkelingen in fintech. “Door de toename in het gebruik van data, en dus ook persoonsgegevens, zijn er allerhande privacy- en beveiligingsrisico’s. Data kunnen worden misbruikt, maar ook bepaalde producten extra gepusht. Data kunnen ook worden doorverkocht of op andere manier gebruikt dan met de klant is afgesproken.” Van Vroonhoven doelt dan vooral op bevolkingsgroepen die niet handig zijn met een computer. “Worden zij nu buitengesloten van de voordelen van digitale ontwikkelingen”, vroeg ze de zaal. Naast financial exclusion stipte ze ook de toenemende kwetsbaarheid van financiële systemen voor cybercrime aan.

“Ik denk dat excellente dienstverlening nu of in de toekomst niet over technologie, maar primair over houding gaat”, besloot Van Vroonhoven haar betoog. “Denkt u echt vanuit het klantbelang en niet vanuit uzelf of vanuit de regels? Durft u nee te zeggen als het omzet kost? En doet u dat ook? Dat bepaalt namelijk veel meer hoe u in de wedstrijd zit dan de techniek die u gebruikt. En dan maakt het niet uit of u werkt bij een traditionele bank die innoveert of bij een van de nieuwe fintechspelers.”

Lees meer over fintech voor vermogensbeheerders in dit artikel 

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie The Asset

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website en nieuwsbrief van The Asset. Het team brengt met name nieuws en visies die interessant zijn voor beleggingsprofessionals.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten