De nieuwe weg van Nestlé

0

Ulf Mark Schneider wordt begin 2017 de nieuwe bestuursvoorzitter van de Zwitserse voedingsgigant Nestlé. Hij wordt de opvolger van de Belg Paul Bulcke. Na de bekendmaking steeg de beurswaarde van Nestlé in vier dagen met 14 miljard Zwitserse frank. Dat was geen motie van wantrouwen tegen de vertrekkende topman, maar het geeft wel het vertrouwen in de komende man weer.

Met Schneider breekt een nieuwe toekomst aan voor NestléNestlé is het grootste voedingsmiddelenconcern ter wereld. Het produceert (oplos)koffie, bronwater, bouillon, ijs, (chocolade)melk, chocolade, pasta, yoghurt, ontbijtgranen, melkderivaten (melkpoeder), babyvoedsel, farmaceutische producten en dierenvoedsel. Deze gigant werd opgericht in 1866 door de Duitser Henri Nestlé. Inmiddels heeft Nestlé 335.000 werknemers in dienst, een omzet van ruim 90 miljard Zwitserse Frank en een marktkapitalisatie van ruim 246 miljard Zwitserse frank.

Schneider is afkomstig van het Duitse medische technologiebedrijf Fresenius. Onder zijn leiding is die onderneming de afgelopen dertien jaar in waarde vervijftienvoudigd. Hij is de eerste externe voorzitter van de Raad van Bestuur sinds 1922. Het is in de ons-kent-ons cultuur van Nestlé dus wel een nieuwe weg die wordt ingeslagen.

Van babyvoeding tot reus

Betekent het ook dat Nestlé hiermee omgevormd wordt tot een farmaceutisch bedrijf? Dat wordt ten stelligste ontkend. Wel geeft men aan bezig te zijn met gezondheid. In de omslag naar bewuster leven en eten tracht ook Nestlé zijn producten aan te passen. Zo wordt er geïnvesteerd in bio en in producten zonder kunstmatige ingrediënten. Zo lanceerde het bedrijf diepvriesmaaltijden voor professionals.

Er wordt meer geïnvesteerd in wetenschappelijk onderzoek. Daarbij komen vragen aan de orde hoe bijvoorbeeld dezelfde smaak te behouden bij vermindering van de hoeveelheid suiker en zout. Men heeft overigens niet de intentie om alles terug te brengen tot nul calorieën. De slagzin luidt: ‘Good food, good life’.

Over het tweede kwartaal van dit jaar zag Nestlé de verkopen met een onderliggende groei van slechts 3,5% afvlakken tot het laagste groeiniveau in jaren. Het was eveneens minder dan de 3,7% groei waar op was gerekend. Vooral Europa en Azië vielen tegen. Nestlé had de afgelopen zes maanden eveneens moeite om het prijsniveau te handhaven. Het eerste halfjaar stegen de prijzen van de verkochte producten met slechts 0,7%.

Volgens Nestlé zelf is in de tweede kwartaal de bodem gezien en moet de pricing power nu verbeteren. De nettowinst daalde door eenmalige lasten van 4,5 miljard Zwitserse frank naar 4,1 miljard Zwitserse frank. Nestlé houdt voor de rest van het jaar vast aan de eerdere prognose.

Fantastische belegging

Het bedrijf kent momenteel een drietal bedreigingen. Ten eerste staat zoals boven gemeld de groeidoelstelling van 5 tot 6% onder druk. In 2015 bedroeg deze groei 4,2%. De aanstelling van de nieuwe bestuursvoorzitter geeft aan dat het bedrijf luistert naar zijn beleggers. Ten tweede vormt de draai van de consument naar gezonder voeding een bedreiging. Het vertrouwen in zogenaamde Big Brands, dus ook in Nestlé, staat wereldwijd onder druk. Ten derde vormt de opkomst van grote, niet beursgenoteerde, voedingsbedrijven een bedreiging. Denk aan het opkomende koffie-imperium van de Duitse familie Reimannn (Douwe Egberts en Keurig Green Mountain) en 3G Capital (Heinz en Kraft).

Ondanks deze bedreigingen is Nestlé een fantastische belegging gebleken, zeker in een tijd waarin beleggers op zoek zijn naar defensieve aandelen met een stabiel en mooi dividend. Daar wordt momenteel een hoge prijs voor betaald. Hoewel? Is Nestlé echt zo duur? Het aandeel wordt verhandeld op een koers-cashflowverhouding van 22, terwijl het gemiddelde over de afgelopen 30 jaar 25 bedroeg. Het dividendrendement ligt rond 3% terwijl Nestlé zelf tegen een negatieve rente kan lenen. Nog belangrijker, Nestlé heeft de laatste dertig jaar zijn vrije kasstroom jaarlijks met 9% laten groeien.

Daar zit hem de kneep. Bedrijven van hoge kwaliteit kunnen hun intrinsieke waarde op deze wijze spectaculair laten oplopen. Het is iets wat beleggers als Warren Buffett al tientallen jaren in de gaten hebben. Op de lange termijn blijkt Nestlé dan ook een superieure belegging. Sinds 2000 is het rendement op Nestlé 330% hoger dan bijvoorbeeld Unilever. Dat is 4,5% gemiddeld per jaar. En defensief? Tsja, Nestlé doet het gemiddeld per jaar 5,3% beter dan de AEX over dezelfde periode, in euro’s gemeten uiteraard. Voor de ware langetermijnbelegger is Nestlé van topkwaliteit.

Deel dit artikel

Over de auteur

Redactie The Asset

De redactie is verantwoordelijk voor de dagelijkse nieuwsupdates op de website en nieuwsbrief van The Asset. Het team brengt met name nieuws en visies die interessant zijn voor beleggingsprofessionals.


Kennispartners

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies om u de beste surfervaring te geven. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op 'Accepteren' hieronder, dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten